Wizyta akustyka Stadionu Energa Gdańsk na Stadionie Tottenhamu
Jaką funkcję pełnisz na co dzień na Stadionie, za jakie obszary odpowiadasz?
Najprościej rzecz ujmując odpowiadam za wszystko (śmiech). Mówiąc poważnie za całość infrastruktury teletechnicznej, tj. nagłośnienie, ekrany ledowe i ciekłokrystaliczne, oświetlenie specjalne czy systemy bezpieczeństwa.
Czym różnią się Twoje obowiązki podczas dnia meczowego od tych gdy Stadion pracuje w trybie dziennym?
Na co dzień skupiamy się na kondycji technicznej obiektu. Zagadnień z tym związanych jest bardzo dużo. Musimy dbać między innymi o telebimy: konserwować i monitorować ich stan, tak, aby w dniu meczowym lub podczas innej imprezy masowej funkcjonowały prawidłowo.
Jako jedyny realizator z Polski mogłeś przyjrzeć się rozwiązaniom teletchnicznym na nowym obiekcie Tottenhamu Hotspur. Jakie warunki należało spełnić, żeby otrzymać taką możliwość?
Skontaktowało się ze mną ESS Audio - polski przedstawiciel Harman International. Jest to globalne konsorcjum, które zajmuje się dostarczaniem i instalacją rozwiązań audiowizualnych na obiektach sportowych (w tym również na Tottenham w Londynie). Do tej pory jestem pierwszą i jedyną osobą zajmującą się obsługą polskich stadionów, którą zaproszono na takie wydarzenie.
Jakimi zagadnieniami zajmowałeś się podczas wizyty na White Hart Lane? (Stadion Tottenhamu Hotspur, przyp. red)
W trakcie wizytacji braliśmy udział w spotkaniach pokazowych przeznaczonych dla ścisłej grupy branżowej, podczas których omawiane były poszczególne etapy budowy obiektu. Uczestniczyliśmy także w prezentacji możliwości stadionowych, obrazującej jak w praktyce zrealizowano omawiane wcześniej zagadnienia. Na koniec zostaliśmy oprowadzeni po obiekcie. Choć z opowieści może wydawać się, że wizyta była krótka, to w rzeczywistości spędziliśmy tam prawie cały dzień.
Porozmawiajmy o Twoich wrażeniach po wizycie. Czy możemy porównać Stadion Energa Gdańsk z obiektem w Londynie?
Stadion Tottenhamu zrobił na mnie ogromne wrażenie. W procesie projektowania tego obiektu brały udział wszystkie zainteresowane podmioty, co pozwoliło na wypracowanie optymalnych rozwiązań m.in. akustycznych. Architektura stadionu potęguje brzmienie, a zastosowane rozwiązania pozwalają precyzyjnie zarządzać dźwiękiem. Jednakże, jeśli chodzi o użyty sprzęt i aspekt techniczny, to są to instalacje dobrze mi znane. Nie widzę dużej różnicy technologicznej między obiektami. Tym bardziej, że Stadion Energa Gdańsk jest żywym organizmem i wciąż zwiększamy jego możliwości.
Jakie jest największe wyzwanie przed którym stajesz podczas widowiska sportowego czy artystycznego?
Największe wyzwanie zawsze stanowi czas. Pracujemy nad wydarzeniem, które odbywa się na żywo. W pierwszej kolejności musimy mieć pewność, że wszystko działa jak należy i jesteśmy gotowi do przeprowadzenia imprezy. Następnie trzeba czuwać nad tym, żeby treści przygotowane do emisji były gotowe na czas. Jakiekolwiek przesunięcia są niedopuszczalne - w przeciwieństwie do telewizji nie możemy puścić np. alternatywnego bloku reklamowego. Jeśli cokolwiek nie idzie zgodnie z planem, wtedy trzeba zastosować znaną już tylko nam ‘za kulisami’ sztukę improwizacji.
Dziękuje za rozmowę.
